"ျဖစ္တည္မွဳ ပဓါနဝါဒ"
ျဖစ္တည္မွဳ ပဓါနဝါဒသည္ ပထမကမၻာစစ္အျပီး
ဂ်ာမနီနိုင္ငံတြင္ စတင္ထြန္းကားခဲ႔သည္။ထို႔ေနာက္
ျပင္သစ္နိုင္ငံ တြင္ ဆက္လက္ျပန္႔ပြါးခဲ႔သည္။
ဒုတိယကမၻာစစ္ျကီး ျပီးဆံုးျပီးေနာက္ အေမရိကန္
ျပည္ေထာင္စု အပါအဝင္ အျခားေသာ နိုင္ငံမ်ားသို႔
ျပန္႔နွံ႕လာခဲ႔သည္။
ျဖစ္တည္မွဳ ပဓါနဝါဒကို ေဖာ္ထုတ္ခဲ႔သူမ်ားမွာ
ဂ်ာမာန္ဒႆန ပညာရွင္ နီေခ်း(Nietzche)-
ဒိန္းမတ္ ဒႆနပညာရွင္ ကက္ကီးဂတ္(kierkegaard)-
ဟတ္ဆာ (Husserl)-ရွီလာ(Sheler)-ဟိုင္ေဒကာ(Heidegger)-
ယာ့စ္ပါးစ္(Jaspers)-ဗူမန္(Bultmann)-ဂ်ဴးဝစ္(Jeweish)-
ဘတ္ဘာ(Buber)-ျပင္သစ္ဒႆန ပညာရွင္ ဘာခ္ဆြန္
(Bergson)-ကမ်ဴး(Camus)-မာစယ္ (Marcel)-စပိန္ဒႆနပညာရွင္
ယူနာမူနို (Unamuno)-ဂတ္ဆယ္ (Gassel)-ရုရွ ဒႆနပညာရွင္
ေဒါ့စတိုးဗက္ စကီး (Dostoevasky)-ဆိုလိုေဗာ့ (Solovev)-
ရွက္စေတာ့ (Shestov)-ဗာေရ႕(Berdyaev)-အေမရိကန္
ဒႆနပညာရွင္ ရိြဳက္ (Royce)- ဂ်ိမ္း (James)-ဒူဝီ (Dewey)-
တစ္လစ္ခ်္ (Tillich) စသည္တို႔ျဖစ္သည္။
သို႔ေသာ္ ျဖစ္တည္မွဳ ပဓါနဝါဒကို ထင္ရွားေက်ာ္ျကားေအာင္
ေဖာ္ထုတ္ေပးနိုင္ခဲ႔သူမွာ ယန္ေပါဆတ္ (Jean Paul Sartre)
ျဖစ္သည္ ။
မ်က္ေမွာက္ေခတ္ အေနာက္တိုင္းဒႆနသမိုင္းတြင္
ထင္ရွားေက်ာ္ျကားခဲ႔ေသာ ဒႆန အယူအဆမ်ားမွာ
ရုပ္ဝါဒ (Materialism)-ဝိညာဏဝါဒ (Idealism)-
ဆင္ျခင္ျခင္း အဓိကဝါဒ (Rationalism)-ကိုယ္ေတြ႕အဓိကဝါဒ
(Empiricism)-အစစ္အမွန္ဝါဒ(Realism)-ဆင့္ကဲျဖစ္စဥ္ဝါဒ
(Evolutionalism)-ယုတၱိနည္းက် အေတြ႕အျကံဳ အဓိကဝါဒ
(Logical positivism)- ပရဂၢမာ ဝါဒ (Pragmatism)-
ဘဝ စြမ္းအားဝါဒ (Elan Vitalism)-လူသာ ပဓါနဝါဒ (Humanism)-
နွင့္ ျဖစ္တည္မွဳ ပဓါနဝါဒ (Existentialism) စသည္တို႔ျဖစ္သည္။
"ျဖစ္တည္မွဳ ပဓါနဝါဒ"သည္ အေနာက္တိုင္းတြင္
ေနာက္ဆံုးေပၚေပါက္လာျပီး ယခုတိုင္ေအာင္ ထင္ရွားလ်က္ရွိသည္။
အထူးသျဖင့္ ျပင္သစ္နိုင္ငံတြင္ ဆက္လက္က်င့္သံုးလ်က္ရွိသည္။
ျဖစ္တည္မွဳ ပဓါန ဝါဒီတို႔က လူတဦးခ်င္းစီအတြက္ စစ္မွန္ေသာ
လြပ္လပ္မွဳသည္ အမွန္တကယ္လိုအပ္သည္ဟု တင္ျပခဲ႔သည္။
ေရွးေဟာင္း ဒႆန အစဥ္အလာနွစ္ရပ္ျဖစ္ေသာ
သဘာဝေလာကက္ုိ အေျခခံသည့္ အျမင္နွင့္ လူနွင့္ လူ႔
အဖြဲ႕အစည္းကို အေျခခံသည့္အျမင္တို႔သည္ အေနာက္တိုင္း
ဒႆနသမိုင္း တေလ်ွာက္လံုးတြင္ တလွည့္စီ လႊမ္းမိုးခဲ႔သည္ကို
ေလ့လာ သိရွိနိုင္ပါသည္။
ပေလတိုနွင့္ အရစၥတိုတယ္တို႔ အဓိကထားခဲ႔ေသာ
"လူဆိုသည္မွာ ဘာလဲ " (What is man.?)ဟူေသာ ေမးခြန္းထက္
စိန္႔ျသဂတ္စတင္းက က်ြနုပ္မည္သူျဖစ္သလဲ
(Who am I.?) ဟူေသာ ေမးခြန္းကို ပိုအေလးေပးခဲ႔သည္။
ပေလတိုက အနွစ္သာရသည္ ျဖစ္တည္မွဳထက္ေစာစြါ
ျဖစ္ေပၚခဲ႔သည္ဟု ယူဆထားသည္။ဆိုလိုသည္မွာ အနွစ္သာရ
မရွိဘဲ ျဖစ္တည္မွဳ ရွိလာနိုင္မည္ မဟုတ္ဟု ယူဆသည္။
သို႔ျဖစ္၍ ပေလတိုက လူ၏ ျဖစ္တည္မွဳ အယူအဆကို
တိုက္ရိုက္မေဖာ္ျပခဲ႔ေသာ္လည္း လူဟူ၍ ျဖစ္တည္ေနရျခင္းကိုမူ
မ်က္ကြယ္ မျပဳခဲ႔ေခ်။ထို႔ေျကာင့္ ျဖစ္တည္မွဳ ပဓါန အယူအဆ၏
မူလ အရင္းအျမစ္မ်ားသည္ ယခုမ်က္ေမွာက္ကာလတြင္သာ
ျဖစ္တည္လာေသာ အယူအဆမဟုတ္ဘဲ ေရွးေဟာင္းဂရိ
ဂႏၲဝင္ေခတ္ကတည္းက သေႏၶတည္လာခဲ႔ေပသည္။
အေနာက္တိုင္း ဒႆန သမိုင္းတေလ်ွာက္တြင္
အနွစ္သာရ သေဘာသည္ ျဖစ္တည္ျခင္းသေဘာထက္
အေျခခံက်သည္ (Essence preceds existance) -ျဖစ္တည္ျခင္းသေဘာသည္ အနွစ္သာရ သေဘာထက္
အေျခခံက်သည္ ( Existance preceds essence)
စသည္တို႔ကို ဒႆန ပညာရွင္မ်ား စဥ္းစားခဲ႔ျကသည္။
ေခတ္သစ္ ဒႆနပညာ၏ ေဒးကတ္ (Descartes)က
" က်ြနုပ္စဥ္းစားသည္ ။ထို႔ေျကာင့္ က်ြနုပ္ရွိသည္။"
(I think ,therefore, I am ) ဟု ျဖစ္တည္ျခင္းသေဘာကို
ဆင္ျခင္စဥ္းစားျပီးမွ ဆြဲယူအတည္ျပဳခဲ႔သည္။
ဂ်ာမန္ဒႆန ပညာရွင္ ကန္႔က လူတို႔သည္ အရွိတရားမ်ားကို
သူ႔အရွိအတိုင္း မသိျက ဟု အသိတရားနွင့္ အရွိတရား
ကြာဟခ်က္ကို တင္ျပခဲ႔သည္။
ျဖစ္တည္မွဳ ပဓါန ါဒီတို႔၏ အေတြးအေခၚမ်ားသည္
တခုနွင့္တခု ျခားနားျကေသာ္ျကလည္း ေယဘူယ်အားျဖင့္
လက္ခံေသာ အယူအဆမ်ားတူညီမွဳရွိျပီး အားလံုးသည္
လူကို ဗဟိုျပဳ စဥ္းစားျခင္းျဖစ္သည္။သို႔ေသာ္ ျဖစ္တည္ျခင္း
သေဘာကို လက္ခံရာတြင္ တေယာက္နွင့္ တေယာက္ကြဲျပား
ျခားနားသည္။
ျဖစ္တည္ျခင္း ဆိုသည္မွာ လက္တင္ဘာသာစကားျဖစ္ေသာ
အိပ္စတင့္ (Existenz) မွ ဆင္းသက္လာသည္။မူရင္း
အဓိပၸါယ္သည္ ျဖစ္တည္ေနသည္ဟု အဓိပၸါယ္ရသည္။
ေလာကျကီးထဲ ေရာယူျပီး ရွိေနေသာ သေဘာျဖစ္သည္။
ျဖစ္တည္မွဳ ပဓါနဝါဒီ ဟိုင္ေဒဂါက ျဖစ္တည္ျခင္းကို
ဂ်ာမန္ဘာသာစကားျဖင့္ ဒတ္စိန္ (Dasein) ဟုေခၚသည္။
အဓိပၸါယ္သည္ စစ္မွန္စြါ ျဖစ္တည္ေနေသာ လူ႔ဘဝျဖစ္သည္။
ဤေနရာတြင္ ျဖစ္တည္မွဳ ပဓါန ဝါဒီ ယန္ေပါဆတ္၏
လူနွင့္ပက္သက္ေသာ အယူအဆမ်ားကို ျခံဳငံုေဖာ္ျပအံ႔။
ယန္ေပါဆတ္၏ လူ အေပၚ သိျမင္ဖြင့္ဆိုမွဳမ်ားသည္
မွတ္သားဖြယ္ေကာင္း၍ လူသားတဦး၏ ျဖစ္တည္မွဳကို
အျခားလူသားတဦးမွ အျပန္အလွန္ အသိအမွတ္ျပဳ
ေလးစားရန္ အခ်က္မ်ားေတြ႔ရျပီး မ်က္ေမွာက္
ျမန္မာနိုင္ငံလူသားမ်ားျကား လူသားတဦးခ်င္း၏
ျဖစ္တည္မွဳ နွင့္ ယံုျကည္ခ်က္မ်ားကို
အျပန္အလွန္ေလးစား အသိအမွတ္ျပဳမွဳ အားနည္းလြန္းကာ
မတူညီေသာ ျဖစ္တည္မွဳ - ယံုျကည္ခ်က္မ်ားကို
အေလးမထား မေလးမစား ျပဳမူ၍ ေသးသိမ္ေအာင္
ေအာက္တန္းစားဆန္ဆန္ ျပဳမူျကသည္ကို ျမင္ေတြ႔ရသည္။
ဤအားနည္းခ်က္ကပင္ ျမန္မာနိုင္ငံ၏ ျဖစ္တည္မွဳမ်ား
ပံုဆိုးပန္းဆိုး ျဖစ္ေစေသာ မူလ ဇစ္ျမစ္ျဖစ္သည္ဟု
မွတ္ယူမိသည္။
ျဖစ္တည္မွဳ ပဓါန ဝါဒီ ယန္ေပါဆတ္၏
လူနွင့္ပက္သက္ေသာ အယူအဆမ်ားကို ျခံဳငံုေဖာ္ျပမွဳဆက္အံ႔
၁။ လူျဖစ္လာလ်ွင္ လူတိုင္းသည္ အျပဳအမူတခုမဟုတ္
တခုကို ျပဳရျမဲ ျဖစ္သည္။
၂။ ျပဳမူေသာ အျပဳအမူ အားလံုးကို စုေပါင္းထားျခင္းသည္ပင္
ထိုလူ၏ ဘဝပင္ျဖစ္သည္။
၃။ တသီးပုဂၢလ လူတဦးခ်င္းစီသည္ မိမိဘဝကို တည္ေဆာက္
ရာတြင္ အျပဳအမူမ်ားကို လြပ္လပ္စြါ ေရြးခ်ယ္နိုင္သည္။
၄။ တသီးပုဂၢလ လူတဦးခ်င္းစီသည္ မိမိဘဝတည္ေဆာက္
ရာတြင္ မိမိျပဳလုပ္ရမည့္ အျပဳအမူမ်ားကို မိမိကိုယ္တိုင္
လြပ္လပ္စြါ ေရြးခ်ယ္နိုင္ေသာေျကာင့္ သူ၏အျပဳအမူ
အားလံုးအတြက္ သူ႔တြင္ လံုးဝတာဝန္ရွိသည္။
နီေခ်းသည္လည္း လူကိုအဓိကထားေတြးေခၚရန္
ဦးေဆာင္ခဲ႔သူျဖစ္သည္။လူသားအားလံုးအတြက္
ေယဘူယ်က်ေသာ ကိုယ္က်င့္တရား ေယဘူယ်က်ေသာ
အမွန္တရားမ်ား မရွိဟု ယူဆသည္။တသီးပုဂၢလ လူတဦးခ်င္းစီ၏
စိတ္ဆႏၵမွ ေပၚထြက္လာေသာ အျပဳအမူကိုသာ အမွန္တရား
အျဖစ္လက္ခံသည္။
ယန္ေပါဆတ္ အလိုအရ တသီးပုဂၢလ လူသည္
မိမိစိတ္ဆႏၵအရ မိမိျကိုက္နွစ္သက္ရာ အျပဳအမူကို
ေရြးခ်ယ္ျပဳလုပ္နိုင္သည္။ထိုသို႔ေရြးခ်ယ္ျပဳလုပ္ရာ၌
မိမိအတြက္ ပိုမိုေကာင္းမြန္ေသာ အျပဳအမူတခုခုကို
ေရြးခ်ယ္လိုက္သကဲ႔သို႕ အမ်ားအတြက္လည္း ပိုမို
ေကာင္းမြန္ေသာ အျပဳအမူမ်ိဳးျဖစ္ရန္ မိမိ၌ တာဝန္ရွိသည္ဟု
ဆိုထားသည္။ဤတြင္ ပထမ ဝါက်၌ လူသား၏ အျကြင္းမဲ႔
လြပ္လပ္ျခင္းကို ျပဆိုထားျပီး ဒုတ္ိယဝါက်တြင္မူ
လြပ္လပ္ခြင့္နွင့္ အတူ တာဝန္ ဝတၱရားကိုပါ တြဲ၍
ျပဆိုထားသည္ကို အဆိုနွစ္ခု ဆန္႔က်င္ေနသေယာင္
ျမင္ေတြ႔နိုင္သည္။
က်ြနုပ္၏ အျမင္မွာမူ ယန္ေပါဆတ္သည္ ပထမဝါက်တြင္
လူသား၏ အျကြင္းမဲ႔ လြပ္လပ္ခြင့္ကို တန္ဖိုးထားေသာ
အေနျဖင့္ တသီးပုဂၢလ လူသည္
မိမိစိတ္ဆႏၵအရ မိမိျကိုက္နွစ္သက္ရာ အျပဳအမူကို
ေရြးခ်ယ္ျပဳလုပ္နိုင္သည္ဟု ဖြင့္ဆိုလိုက္ေသာ္လည္း
အျကြင္းမဲ႔လြပ္လပ္ခြင့္နွင့္အတူ လူနွင့္လူ႔ေလာကျဖစ္တည္မွဳအေပၚ
ဖ်က္ဆီး ပ်က္စီးေစလိုမွဳတို႔ တြဲလ်က္ပါလာမည္ကို
ဆင္ျခင္၍ တသီးပုဂၢလ လူသည္
မိမိစိတ္ဆႏၵအရ မိမိျကိုက္နွစ္သက္ရာ အျပဳအမူကို
ေရြးခ်ယ္ျပဳလုပ္နိုင္သည္။ထိုသို႔ေရြးခ်ယ္ျပဳလုပ္ရာ၌
မိမိအတြက္ ပိုမိုေကာင္းမြန္ေသာ အျပဳအမူတခုခုကို
ေရြးခ်ယ္လိုက္သကဲ႔သို႕ အမ်ားအတြက္လည္း ပိုမို
ေကာင္းမြန္ေသာ အျပဳအမူမ်ိဳးျဖစ္ရန္ မိမိ၌ တာဝန္ရွိသည္ဟု
ထပ္မံ ဖြင့္ဆိုခဲ႔ဟန္တူေပသည္။
ဤအခ်က္သည္ ျဖစ္တည္မွဳ ပဓါနဝါဒီ ယန္ေပါဆတ္ အေနနွင့္
ျဖစ္တည္မွဳတိုင္းကို အျပန္အလွန္ တန္ဖိုးထားတတ္ေစရန္
လမ္းညႊန္ခ်က္ တခုျဖစ္ျပီး ျဖစ္တည္မွဳ ပဓါနဝါဒီ၏
အနွစ္သာရလည္း ျဖစ္သည္ဟု ျမင္မိသည္။
ဤေနရာတြင္ ယန္ေပါဆတ္၏ အေျကာင္းအက်ဥ္းခ်ဳပ္ကို
တင္ျပ၍ နိဂံုးခ်ဳပ္အံ႔။
ယန္ေပါဆတ္
Jean Paul Sartre
(၁၉၀၅- ၁၉၈၀)
ယန္ေပါဆတ္သည္ ျဖစ္တည္မွဳ ပဓါနဝါဒီတဦးျဖစ္သည္။
၁၉၀၅ ခုတြင္ ျပင္သစ္နိုင္ငံ ပါရီ (Peris) ျမိဳ႕တြင္ေမြးဖြားသည္။
၁၉၂၈ ခုနွစ္အထိ (Ecole Normale Superieure and
University of Freiburg) တြင္ ပညာသင္ျကားခဲ႔သည္။
ေက်ာင္းျပီးသည့္ေနာက္ပိုင္း ၁၉၂၉ ခုနွစ္မွစ၍ ပါရီနွင့္
ေနရာ အနွံ႔အျပားတြင္ ဒႆနပညာရပ္မ်ားကို သင္ျကားပို႔ခ်
ခဲ႕သည္။ယန္ေပါဆတ္သည္ ၁၉၃၃ ခုနွစ္မွစတင္၍ ၁၉၃၅ အထိ
ဘာလင္တြင္ရွိေသာ ျပင္သစ္တကၠသိုလ္ နွင့္ ဖရိုင္းဘတ္
တကၠသိုလ္တို႔တြင္ သုေတသီတဦးအျဖစ္ တာဝန္ထမ္းေဆာင္
ခဲ႔သည္။၁၉၃၆ တြင္ ဒႆနဆိုင္ရာ ဝတၳဳတိုစာအုပ္မ်ားကို
ေရးသားထုတ္ေဝသည္။
credit.
>> ျဖစ္တည္မွဳပဓါနဝါဒ
စိုးဦး (ဒႆန)
>>ကမၻာ့ ေတြးေခၚရွင္ျကီးမ်ား
ဆန္းလြင္
ေမာင္သုခ
မ်ွေဝသည္။
No comments:
Post a Comment