" ကိုယ္က်င့္တရား (သို႔) လူ႔က်င့္ဝတ္ "
"ကိုယ္က်င့္တရား" အေျကာင္းေျပာတဲ႔အခါ
ကနဦး " ကိုယ္က်င့္တရား "ဟာ
ဘယ္အေပၚ တည္မွီသလဲ …??? ဆိုတာပါပဲ။
" ကိုယ္က်င့္တရား " အေပၚ အခုလို အေမးရွိလာရင္
ဘာသာေရးဝါဒီေတြက ဘာသာေရးအေပၚ တည္မီွွတယ္လို႔
ေျပာလာနိုင္ျကသလို ဘာသာမ႔ဲဝါဒီေတြကေတာ့ ဘာသာမဲ႔ျခင္းအေပၚ
တည္မွီတယ္လို႔ ဆိုေကာင္းဆိုလာနိုင္ျကပါတယ္။
ဒႆနေရးရာဝါဒီေတြကေတာ့ ဘယ္သူ႔ဒႆနဟာ
ဘယ္လို ကိုယ္က်င့္တရားအတြက္ အေထာက္အကူျဖစ္ေစျပီး
ဘယ္သူ႔ ဒႆနဟာေတာ့ လူသားေတြရဲ႕ ကိုယ္က်င့္တရားကို
ဘယ္လို ပ်က္စီးေစတယ္ဆိုျပီး ေျပာေကာင္းေျပာလာနိုင္ပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ လူသားတိုင္း သတိမျပဳမိလိုက္တာက
လူသားဟာ မိမိရဲ႕ ျဖစ္တည္မွဳကို တျခားတပါးထံ
ဝကြက္အပ္နွံျပီး ေပါင္းစပ္အေျဖထုတ္လိုက္ျခင္းကိုပါပဲ။
ဒါဟာ လူသားရဲ႕ အခန္းက႑ကို အလြန္ေမွးမွိန္သြားေစသလို
လူသားတေယာက္ရဲဲ႕ ျဖစ္တည္မွဳ တန္ဖိုးကိုလည္း အလြန္နိမ့္က်
သြားေစတာ အမွန္ပါပဲ။
ဆိုလိုရင္းကေတာ့ လြပ္လပ္ဖို႔ အခ်ိန္တန္ျပီျဖစ္တဲ႔
လူသားရဲ႕ " ကိုယ္က်င့္တရား " နဲ႔
ဆက္စပ္တဲ႔ အေျဖေတြရဲ႕ အဓိက ေရေသာက္ျမစ္ဟာ
လူသားျဖစ္တည္မွဳကေန တနည္း လူ႔ပင္ကိုယ္ အသိဥာဏ္ကေန
မဟုတ္ဘဲ လူသားရဲ႕ မွီခိုအားထားရာ
အယူအစြဲေတြကေန ဆင္းသက္လာတာကို ဆိုလိုတာပါ။
ဒီီလို မဆိုင္ရာ အျမီးတပ္ တလြဲ ဒႆနကိုအေျချပဳျပီး
လူတဦးခ်င္း ပုဂၢလိက ကိုယ္က်င့္အျပဳအမူကို ဘာသာမဲ႔ ဘာသာရွိျခင္းနဲ႔
ဒႆနဆရာေတြအေပၚ အမ်ိဳးစပ္ ဆင္ျခင္ျခင္းျပဳရာကေန
အျမီးေပါက္ ေမ်ာက္လည္း မဟုတ္တဲ႔ လူသားဟာ မဆီမဆိုင္
အျမီးေတြ တသီတသန္းျကီးနဲ႔ ခရီးမတြင္ လမ္းမျမင္
အက်ဥ္းသားျဖစ္ေနတာ အမွန္ပါပဲ။လူသားရဲ႕ ေနာက္က
အျမီးတသီတတန္း ျကီးကို အမည္ေဖာ္ အမနာပ ျပဳရရင္
ဘာသာရွိ ဘာသာမဲ႔ အနာခီ ဖရီးသင့္ကာ
ဒႆနဆရာ အစရွိတာေတြပါပဲ ။(ျဖည့္စြက္ရန္)
က်ြန္ေတာ္တို႔ဟာ လူသားေတြျဖစ္တာနဲ႔အညီ လူသားတိုင္းက
မိမိရဲ႕ အေျပာအဆို အေနအထိုင္ အေတြးအျကံေတြကို
မဆီမဆိုင္ မေယာင္ရာဆီလူး တျခားတပါး အျပစ္ထားမွာထက္
တျခားတပါးနဲ႔ ဂုဏ္ယူျကမွာထက္ အခ်ိန္တန္ျပီျဖစ္တဲ႔အခါ
မိမိတာဝန္ မိမိယူသင့္တယ္ဆိုတဲ႔အခ်က္ဟာ အလြန္ထင္ရွားပါတယ္။
အနုပညာေလာကမွာ အစဥ္အဆက္ စကားတခြန္းကို အေျချပဳ
အနက္ဖြင့္ျပျပီး လူသားရဲ႕ အထက္ပါအတိုင္း ကိုယ္က်င့္တရားအေပၚ
တလြဲတရားခံရွာျခင္းကေန ျမန္မာျပည္အတြက္ ဘယ္လို ဆုတ္ယုတ္ေနတယ္
ဘယ္လိုဆုတ္ယုတ္လာနိုင္တယ္ ဆိုတာေလး သိျမင္သေလာက္
ေဆြးေႏြးသြားပါ့မယ္။
အနုပညာေလာကရဲ႕ အစဥ္အဆက္ စကားတခြန္းက " စု တု ျပဳ "
ဆိုတာေလးပါ။" စု " ဆိုတာက သက္ဆိုင္ရာ နယ္ပယ္အလိုက္ အသိအျမင္ကို
စုေဆာင္းျခင္းပါ။ "တု " ဆိုတာကေတာ့ ဒီ အသိအျမင္စုေဆာင္းမွဳကေန
လက္ေတြ႔ မိမိနွစ္သက္ရာ ပညာရွင္အတိုင္း တုပ ဖန္တီးျခင္းပါ။
" ျပဳ " ဆိုတာကေတာ့ မိမိရဲ႕ ကိုယ္ပိုင္ဟန္ အနုပညာကို ျပဳလုပ္ဖန္တီး
ျခင္းပါပဲ။
ျမန္မာျပည္ ဘာသာေရး အယူဝါဒေရး ဒႆနေရးရာနဲ႔
ကိုယ္က်င့္တရားဆိုင္ရာနဲ႔ အျခားေသာ အေျခအေနေတြကို
အမွန္အတိုင္း သံုးသပ္ဆင္ျခင္ရရင္ အထက္ပါ " စု တု ျပဳ " က
" စု " ဆိုတဲ႔ မိမိသက္ဆိုင္ရာ နယ္ပယ္အလိုက္ကို အသိအျမင္ မစုေဆာင္း
နိုင္ဘဲ ခ်ိဳ႕တဲ႔ေသာ အသိနဲ႔ မွားယြင္းသံုးသပ္အေျဖထုတ္မွဳမ်ားအေပၚ
အလြန္အမင္းသာယာေနျပီး ငါမွငါ တံခြန္ထူသူ မ်ားျပားလာျခင္းပါပဲ။
ဒီမွာတင္ အေျခမခိုင္တဲ႔ လူသားဟာ ထပ္ဆင့္တထစ္ျဖစ္တဲ႔
" တု " ဆိုတဲ႔ တုပစရာကို မွားယြင္းေသာ အျမင္အသိ အေျချပဳျပီး
တုပမိပါေတာ့တယ္။တနည္းအားျဖင့္ ဆန္႔က်င္မွန္းမသိ ဆန္႔က်င္မိပါေတာ့တယ္။
ဒါေပမယ့္ ဒီလိုလူေတြ ပါးစပ္ဖ်ားက မခ်တတ္တာကေတာ့ မိမိဟာ
အေကာင္းဆံုးေနာက္လိုက္ဆ္ုိတာနဲ႔ အဆန္းသစ္ဆံုးကနဦး
ဖန္တီးသူဆိုတာကို ဖြင့္ဟေျပာဆိုျကတာပါပဲ။
ဒီလို " တု " ပစရာ မွာလည္း ဆက္မွား ထပ္မွားခဲ႔တဲ႔လူသားရဲ႕
" ျပဳ " ဆိုတဲ႔ ကိုယ္က်င့္တရားပိုင္း ေရာက္တဲ႔အခါမွာေတာ့
အေတာ့္ကို ပံုပ်က္ပန္းပ်က္ ျဖစ္ေနပါျပီ။လြပ္လပ္စြါ ထြက္ေပၚလာရေတာ့မယ့္
ျပဳလုပ္ဖန္တီးမွဳေတြဟာ ေနာက္ျမီးဆြဲ အမွီအခိုေတြကို တြဲလြဲခိုျပီး
မိမိျပဳလုပ္မွဳေတြကို မိမိ တာဝန္ယုူ တာဝန္ခံနိုင္စြမ္းမရွိေတာ့ဘဲ
အကာအကြယ္ယူ ေပါင္းစပ္ အေျဖထုတ္ပါေတာ့တယ္။
ဒီ႕ထက္ဆိုးဝါးတာကေတာ့ ျမင္သမ်ွလူသားတိုင္းအေပၚ
အလားတူ ရွဳျမင္ အေျဖထုတ္ေတာ့တာပါပဲ။
ဥပမာ ဘာသာရွိတေယာက္ရဲ႕ ကိုယ္က်င့္တရားဟာ ဘယ္ဘာသာ
ဘယ္လုိအယူေျကာင့္ ဘယ္လိုဆိုးတယ္ ဘယ္လိုေကာင္းတယ္
အစရွိသလို အလားတူပဲ ဘာသာမဲ႔ ဒႆနဝါဒီေတြကလည္း
ဘာသာမဲ့တေယာက္ရဲ႕ ကိုယ္က်င့္တရားဟာ ဘာသာမဲ႔ အယူေျကာင့္
ဘယ္လိုေကာင္းတယ္ ဘယ္လို ဆိုးတယ္ ဒႆနဝါဒီမွာလည္း ဒႆနဆရာေတြ
အမည္တပ္ျပီး ထပ္တူထပ္မ်ွ မိမိရဲ႕ ကိုယ္က်င့္တရားကို တျခားတပါး အယူအစြဲ
ေတြက ဖန္တီးေနသေယာင္ ေျပာဆို ယံုျကည္လာတာမ်ိဳးပါပဲ။
တကယ္ေတာ့ လူသားဟာ မိိမိ ယံုျကည္ခ်က္ အယူဝါဒ နဲဲ႕ လမ္းျပသူ
အေပၚလည္း ရာနွဳန္းျပည့္ သစၥာမေစာင့္နိုင္ ရာနွဳန္းျပည့္လည္း
မလြတ္ေျမာက္နိုင္တဲ႔အခါမွာ ဟိုမေရာက္ ဒီမေရာက္ ရပ္တည္ခ်က္
အေျဖထုတ္မွဳေတြ ထြက္ေပၚလာတယ္ ဆိုရပါမယ္။ဒါဟာ သနားစရာလူသား
အဖို႔ ကမၻာဦးအခါက အစကနဦး ကိုးကြယ္ရာ အားကိုးရွာတာနဲ႔
ထူးမျခားနား ျဖစ္စဥ္ပါပဲ။ဒါေလးကေတာ့ အယူဝါဒတခုခု
လက္ကိုင္ျပဳထားသူတိုင္း မိမိကိုယ္ မိမိ ျပန္လည္ ဆင္ျခင္သံုးသပ္ရမယ့္
အခ်က္တခုျဖစ္ပါတယ္။
ဒီအခါ မိိမိရဲ႕ အားနည္းခ်က္နဲ႔ အမွားကို ရာနွဳန္းျပည့္ တာဝန္ခံမွဳ ကင္းမဲ႔သြားျပီး
အကာအကြယ္ကို အားကိုးတျကီးရွာေဖြျပီးသကာလ တရားခံလႊဲခ်သလို
ကိုယ့္ရဲ႕ ကိုယ္က်င့္တရား နဲ႕ တပါးသူမ်ား ကိုယ္က်င့္တရားဟာ
လူသားျဖစ္တည္မွဳအေပၚ တာဝန္မခံဘဲ အယူဝါဒ ေရးရာနဲ႔
တပါးကို အျပစ္ဖို႔ပါေတာ့တယ္။အမွားတခု အမွန္တခု အေျကာင္းတခုျဖစ္တိုင္း
လူသားအေပၚအေျဖမထုတ္ေတာ့ပဲ သူနဲ႔ပက္သက္ရာ နီးစပ္ရာက္ို
လြဲမွားစြါ ေပါင္းစပ္အေျဖထုတ္ ျကပါေတာ့တယ္။
ဒါကို ျမင္သာေအာင္ ေျပာျပရရင္ ဘာသာရွိတေယာက္ အေကာင္း အဆိုးဟာ
၎ ဘာသာတရားေျကာင့္ ျဖစ္တယ္လို႔ တဖက္ပိတ္ အေျဖထုတ္လိုက္ျကသလို
ဘာသာမဲ့တေယာက္ အျခားသူတေယာက္ေယာက္ရဲ႕ အေကာင္းအဆိုးဟာလည္း
ထိုသူရဲ႕ သက္ဆိုင္ရာ အယူဝါဒေျကာင့္ မုခ်ျဖစ္ပါတယ္လို႔ မ်က္စိစံုမွိတ္
အေျဖထုတ္မွဳေတြကို ျပဳလာျခင္းပါပဲ။
တကယ္ေတြးေခၚဆင္ျခင္ျကည့္ရင္ လူဟာ မိမိပုဂၢလိက လုပ္ရပ္အေပၚ
မိမိတာဝန္ယူရမွာ ျဖစ္သလို တပါးသူေတြဟာလည္း ကိုယ္တိုင္
တာဝန္ယူမွဳ တဦးခ်င္းျပဳသင့္တာကို ထင္ရွားစြါ ေတြ႔ျမင္နိုင္ပါတယ္။
ဘာသာတရားနဲ႔ အယူဝါဒ အေပၚလႊဲခ်တာ လႊဲခ်မွာထက္ မိမိကိုယ္တိုင္သာ
တာဝန္ယူမွဳကို ကိုယ္တိုင္ဖြင့္ဟ ဝန္ခံသင့္ပါတယ္။
တကယ္ေတာ့ ဘယ္ေလာက္ပဲ အယူဝါဒ နဲ႔ လမ္းျပသူ ဆရာ တူညီသူပင္
ျဖစ္ေစကာမူ လူသားတဦးခ်င္းလုပ္ရပ္ဟာ အဆိုပါလူသားရဲ႕
အေတြးအျကံကေန ဆင္းသက္တာခ်ည္းမို႔ ဘယ္လိုမွ တထပ္တည္း
မတူညီနိုင္ပါဘူး။ဆန္႔က်င္ ကြဲျပားတာကသာ မ်ားပါတယ္။
ဒါဟာ အယူဝါဒ နဲ႔ လမ္းျပသူေတြဟာ လူသားအေပၚ
မစိုးမိုးနိုင္မွဳကို ထင္ရွားေစတဲ႔ ျပယုဂ္ပါပဲ။
ဆိုလိုတာကေတာ့ လူသားဟူသမ်ွဟာ မိမိပုဂၢလိက ခံစားခ်က္အရ
လ်င္ျမန္စြါ ျပဳမူျကတာခ်ည္းပါပဲ။ဒါ့ေျကာင့္လည္း ဘာသာတိုင္း
လူမ်ိဳးတိုင္းမွာ အယူဝါဒတိုင္းမွာ လူယုတ္မာ ရွိသလို သူေတာ္ေကာင္း
လူေကာင္းေတြလည္း ရွိျကတာကို ထင္ရွားေသာ သက္ေသအေနနဲ႔
ေတြ႔ရတာပါ။
" တေယာက္တည္းဟာ ဘယ္ေတာ့မွ အမ်ားကို ကိုယ္စားမျပဳပါဘူး။ "
" အမ်ားဟာလည္း တဦးတေယာက္ခ်င္းအထိ ကိုယ္စားမျပဳနိုင္ပါဘူး။ "
" လူသားတဦးဟာ လူသားတဦးကိုသာ ကိုယ္စားျပဳပါတယ္" ။
ဒီစကားဟာ နာက်င္ခံခက္စကားျဖစ္ျပီး အမွားအယြင္း ရွဳေထာင့္ကေန
ျကည့္ရွဳတဲ႔အခါ ကမၻာတည္သေရြ႕ မွန္ေနမယ့္စကားပါပဲ။
ဆိုလိုတာကေတာ့ ဗုဒၶဘာသာဝင္တေယာက္ဟာ ဗုဒၶဘာသာအားလံုးကို
ဘယ္ေတာ့မွ ကိုယ္စားမျပဳနိုင္သလို ဘာသာမဲ႔တေယာက္ဟာလည္း
ဘာသာမဲ႔ အားလံုးကို ဘယ္ေတာ့မွ ကိုယ္စားမျပဳနိုင္ပါဘူး။ဒီလိုမ်ိဳး
ဆင့္ပြါးေတြးျကည့္ ဆင္ျခင္ျကည့္ရင္ တဦးတေယာက္နဲ႔ အနည္းစု
လုပ္ရပ္ေတြဟာ အမ်ားကို ကိုယ္စားမျပဳနိုင္ျခင္းမ်ားစြါနဲ႔ ဆန္႔က်င္ဘက္ေတြ
ကိုလည္း ထင္ရွားစြါ သိျမင္နိုင္ပါတယ္။
ဒီလို တဦးတေယာက္လုပ္ရပ္ေတြအေပၚမယ္လည္း အမ်ားနဲ႔ေရာေထြး
အေျဖထုတ္လာျကတဲ႔အခါ လူသားဟာ ေက်းက်ြန္ဘဝကေန မတက္နိုင္ေတာ့ဘဲ
ဒီဘူတာပဲ ျပန္ျပန္ဆိုက္သလို အကာအကြယ္ယူျခင္းေခါင္းစဥ္သာ
အမ်ိဳးမ်ိဳး ကြဲျပားသြားမယ္ ထူးမျခားဇာတ္လမ္း သူ႔ငါစြပ္စြဲ ငါ့သူစြပ္စြဲမ်ိဳး ျဖစ္ေနျပီး
တစံုတခု အယူဝါဒ အစြဲရဲ႕ ေက်းက်ြန္ ေနာက္လိုက္ အမည္ခံ ျဖစ္မွန္းမသိ
ျဖစ္ေနေတာ့တာပါပဲ။ျပဳလုပ္သူရဲ႕ အယူအစြဲ အေပၚ အေျဖထုတ္
ေကာက္ခ်က္ခ်သူရဲ႕ အယူအစြဲက ထပ္ဆင့္လိုက္တဲ႔အခါ
အျပန္အလွန္ ဆိုးရြားေသာ ဒႆနေသဆံုးမွဳေတြ
ျဖစ္လာပါေတာ့တယ္။
ပိုစ့္ကို ျပန္ေကာက္ရရင္ က်ြန္ေတာ္တို႔ဟာ မိမိျဖစ္တည္မွဳ
တန္ဖိုးကို မိမိျမွင့္တင္ခ်င္ရင္ ေခါင္းစဥ္ေတြရဲ႕ ေလာင္းရိပ္ေအာက္ကေန
ရုန္းထြက္သင့္ပါတယ္။
" ကိုယ္က်င့္တရား "ဟာ
ဘယ္အေပၚ တည္မွီသလဲ …???
" ကိုယ္က်င့္တရား " အေပၚ အခုလို အေမးရွိလာရင္
ဘာသာေရးဝါဒီေတြက ဘာသာေရးအေပၚ တည္မီွွတယ္လို႔
ေျပာလာနိုင္ျကသလို ဘာသာမ႔ဲဝါဒီေတြကေတာ့ ဘာသာမဲ႔ျခင္းအေပၚ
တည္မွီတယ္လို႔ ဆိုေကာင္းဆိုလာနိုင္ျကပါတယ္။
ဒႆနေရးရာဝါဒီေတြကေတာ့ ဘယ္သူ႔ဒႆနဟာ
ဘယ္လို ကိုယ္က်င့္တရားအတြက္ အေထာက္အကူျဖစ္ေစျပီး
ဘယ္သူ႔ ဒႆနဟာေတာ့ လူသားေတြရဲ႕ ကိုယ္က်င့္တရားကို
ဘယ္လို ပ်က္စီးေစတယ္ဆိုျပီး ေျပာေကာင္းေျပာလာနိုင္ပါတယ္။
ဒီေနရာမွာ လူသားတိုင္း သတိမျပဳမိလိုက္တာက
လူသားဟာ မိမိရဲ႕ ျဖစ္တည္မွဳကို တျခားတပါးထံ
ဝကြက္အပ္နွံျပီး ေပါင္းစပ္အေျဖထုတ္လိုက္ျခင္းကိုပါပဲ။
ဒါဟာ လူသားရဲ႕ အခန္းက႑ကို အလြန္ေမွးမွိန္သြားေစသလို
လူသားတေယာက္ရဲဲ႕ ျဖစ္တည္မွဳ တန္ဖိုးကိုလည္း အလြန္နိမ့္က်
သြားေစတာ အမွန္ပါပဲ။
ဆိုလိုရင္းကေတာ့ လြပ္လပ္ဖို႔ အခ်ိန္တန္ျပီျဖစ္တဲ႔
လူသားရဲ႕ " ကိုယ္က်င့္တရား " နဲ႔
ဆက္စပ္တဲ႔ အေျဖေတြရဲ႕ အဓိက ေရေသာက္ျမစ္ဟာ
လူသားျဖစ္တည္မွဳကေနမဟုတ္ဘဲ လူသားရဲ႕ မွီခိုအားထားရာ
အယူအစြဲေတြကေန ဆင္းသက္လာတာကို ဆိုလိုတာပါ။
ဒီီလို မဆိုင္ရာ အျမီးတပ္ တလြဲ ဒႆနကိုအေျချပဳျပီး
လူတဦးခ်င္း ပုဂၢလိက ကိုယ္က်င့္အျပဳအမူကို ဘာသာမဲ႔ ဘာသာရွိျခင္းနဲ႔
ဒႆနဆရာေတြအေပၚ အမ်ိဳးစပ္ ဆင္ျခင္ျခင္းျပဳရာကေန
အျမီးေပါက္ ေမ်ာက္လည္း မဟုတ္တဲ႔ လူသားဟာ မဆီမဆိုင္
အျမီးေတြ တသီတသန္းျကီးနဲ႔ ခရီးမတြင္ လမ္းမျမင္ျဖစ္ေနတာ
အမွန္ပါပဲ။
လူဟာ လူပါပဲ။လူသားတဦးဟာ မိမိရဲ႕ ပုဂၢလိက ခံစားခ်က္အတိုင္း
ဘာမဆိုလုပ္ခြင့္ရွိပါတယ္။ဒါေပမယ့္ မိမိ လုပ္ေဆာင္မွဳအပၚ
မိမိတာဝန္ယူမွဳ အျပည့္အဝရွိရမွာ ျဖစ္သလို တပါးသူရဲ႕ ျပဳလုပ္မွဳဟာလည္း သူတဦးတည္းမွာသာ တာဝန္ရွိေျကာင္း သိသာထင္ရွားေစရပါမယ္။
ကိုယ္ကိုယ္တိုင္လည္း လူသားျဖစ္တည္မွဳကို ဆန္႔က်င္ျပီး အျမီးေတြနဲ႔
မရပ္တည္သလို တပါးသူအေပၚလည္း အျမီးေတြနဲ႔ ေရာေထြးေျပာဆို
အေျဖမထုတ္မိေအာင္ ေစာင့္စည္းျခင္းရင္း ဒႆနသတ္ျဖတ္မွဳေတြကို
ေရွာင္ရွားျခင္းကသာ လူသားရဲ႕ ကိုယ္က်င့္တရား ဆိုင္ရာ ျပႆနာကို
လူသားမွာသာ အားလံုးက အေျဖထုတ္ျကရင္း ဝကၤပါနယ္မွ ထြက္လို႔
မွန္ကန္ေသာ အျမင္အသိနဲ႔ လူ႔ျဖစ္တည္မွဳကို အကာင္းဆံုး
ေဆြးေႏြး အေျဖထုတ္ ရပ္တည္နိုင္ျကပါေစေျကာင္း
ဆႏၵျပဳ ေရးသားလိုက္ပါတယ္။
ေမာင္သုခ
(1- Nov-2016)
No comments:
Post a Comment